ALDI's historie

ALDI Nord hører til Europas førende handelsselskaber og i Tyskland ligger vi som nr. 1 inden for discount. ALDI kan se tilbage på en mere end 100 år gammel købmandstradition: Fra at være en lille kerneforretning i Essen-Schonnebeck har vi udviklet os til at blive den meget succesfulde gruppe ALDI Nord, som er repræsenteret i ni europæiske lande med over 70 regionale selskaber. Det afgørende bidrag til den igangværende succes kommer fra vores 53.000 medarbejdere i Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrig, Luxembourg, Holland, Polen, Portugal og Spanien.

 

Herunder kan du læse mere om ALDI Nord og ALDI Tysklands historie, som har skabt grobund for det ALDI, vi ser i Danmark.

100 år gammel købmandstradition

100 år gammel købmandstradition - vi takker for din tillid!

Den 10. april 1913 grundlægger faderen til begge af de to kommende virksomhedsentreprenører Karl og Theo Albrecht "Handel mit Backwaren" i Essen-Schonnebeck. Moderen Anna, der også kommer fra en familie af købmænd, åbner i 1914 sin første købmandsbutik - kernen i et vellykket, kundeorienteret virksomhedsprincip, der senere skriver sønnerne ind i Tysklands handelshistorie. Brødrene Karl og Theo Albrecht overtager familieforetagendet i 1945. Allerede tre år senere påbegynder de udvidelse til filialdrift og fastlægger ved samme lejlighed deres koncept til at omfatte et produktudvalg af god kvalitet, lave priser og beskedne omkostninger. Virksomheden vokser hurtigt - også ud over Essens bygrænser - og allerede i 1954 omfatter filialnettet 77 afdelinger. Kerneforretningen i Essen-Schonnebeck bliver den første butik med selvbetjening. Et år senere, i 1955, findes der 100 filialer i Nordrhein-Westfalen. De to brødre besluttede i 1961 at opdele det eksisterende filialnet indbyrdes. Karl koncentrerede sig om det sydlige Tyskland, mens Theo tog sig af det nordlige område. Det familiære bånd resulterer i et tæt samarbejde mellem de to virksomheder.

ALDI står for ALbrecht DIskont

ALDI's logoer - ALDI kommer fra Albrecht

Under navnet ALDI (sammentrækning af ‚Albrecht Diskont') ruller Theo Albrecht sit filialnet ud i Nordtyskland i 1962. Princippet er "At koncentrere sig om det væsentligste". Og det væsentlige er kunden! Hos ALDI skal der altid være et udvalg af kvalitetsprodukter til de lavest tilgængelige priser. Dette skal gerne gøres uden kostbare butiksdesign og støjende reklamer. ALDI's pris/ydelses-forhold er i 60'erne og 70'erne den bedste reklame. Selvom ALDI i lang tid ikke længere udelukkende har solgt "direkte fra pallen", har ALDI's rabatkoncept alligevel fungeret i over 60 år i stort set uændret form.

Kundeorienteret sortimentsudvikling

I løbet af de seneste årtier har ALDI Tyskland udvidet sortimentet til også regelmæssigt at omfatte masser af innovative produkter og tjenesteydelser. I 1960'erne var det mel, sukker og konserves, og senere er kampagnevarer som kosmetik, tekstiler og husholdningsartikler samt kød, ost, mejeriprodukter og frisk frugt og grønt kommet til.

I 1990'erne blev ALDI Tyskland et anerkendt sted at handle såkaldte luksusvarer, hvor man kan handle elektronik, kvalitetsolivenolie og gourmetprodukter. I dag omfatter ALDI Tysklands varesortiment også vin, færdigretter og friskbagt bake-off brød samt tjenesteydelser såsom ALDI's blomster, ALDI Talk og ALDI's rejser.

De seneste år har ALDI Nord udviklet en bred vifte af økologiske produkter, ligesom vi tilbyder certificerede træ-og papirprodukter og bæredygtigt producerede fiskeprodukter. I stigende grad tager ALDI Nord desuden hensyn til miljømæssige og sociale anliggender i udformningen af produktudvalg.

Kundeorienteret sortimentsudvikling
Her ses udviklingen af ALDI Tysklands produktsortiment.

Koncernen ALDI NORD

Organisationen ALDI - regionalselskaberne ALDI NORD Organisationen ALDI - Afdelingerne ALDI NORD/SYD ALDI i Tyskland og i Europa

Decentraliseret og tæt på kunden

Koncernen ALDI Nord har siden 1960'erne været organiseret i regionalselskaber. Det har mindst to fordele: For det første muliggør den decentraliserede organisationsstruktur og ALDI Nord's avancerede logistiksystem en enkel og effektiv drift. For det andet er vi altid tætte på vores kunder og kender deres behov nøjagtigt.

I ALDI Tyskland er der 35 regionalselskaber fordelt på Nord-, Øst- og Vesttyskland, som hver er repræsenteret af en leder og råder over omkring 70 butikker i gennemsnit. I Tyskland beskæftiger ALDI over 28.000 ansatte, herunder 2.500 elever, som aktivt deltager i den proces, det er at overbevise kunderne om ALDI's kvalitet hver eneste dag.

Også succes i det øvrige Europa

Siden 1970'erne har koncernen ALDI Nord med stor succes udvidet ALDI's discountkoncept til det øvrige Europa.

Tyskland siden 1961 mere end 2.400 butikker
Holland siden 1973 mere end 490 butikker
Belgien siden 1976 mere end 440 butikker
Danmark siden 1977 mere end 180 butikker
Frankrig siden 1988 mere end 900 butikker
Luxembourg siden 1991 mere end 10 butikker
Spanien siden 2002 mere end 250 butikker
Portugal siden 2006 mere end 40 butikker
Polen siden 2008 mere end 90 butikker

Og ALDI Nord vokser stadig. I Belgien, Danmark, Frankrig, Luxembourg, Holland, Polen, Portugal og Spanien sætter flere og flere forbrugere deres lid til ALDI's løfte: "Kvaliteten helt i top - prisen helt i bund".

I øvrigt opererer ALDI Nords søsterselskab ALDI Süd i Sydtyskland og andre dele af Europa og verden. ALDI Süd er repræsenteret med 31 regionalselskaber i Vest- og Sydtyskland.

ALDI på fremtidskurs

100 års tradition, der ikke tager sig gammel ud! Hos ALDI Nord ser vi nemlig regelmæssigt på, hvordan ALDI kan fornyes. Dette omfatter udvikling af det faste sortiment, et attraktivt, moderne emballagedesign samt en overskuelig og informativ udformning af vores tilbudsavis og vores tilstedeværelse på internettet. Vi vil gerne fortsat kunne gøre vores kunder tilfredse med kvaliteten af vores vareudbud og services.

ALDI har gennem de seneste år moderniseret og ombygget eksisterende butikker, men vi er langt fra færdige. Fra starten af 2018 og ca. to år frem, vil alle ALDI butikker i hele Danmark få et helt nyt koncept og blive moderniseret. Vi kan næsten ikke vente med at præsentere vores nye butikker.
De vil langt fra minde om butikkerne, som vi kender dem i dag.

ALDI på fremtidskurs - nye filialer
ALDI Nord's nye butikker opbygges som moderne lave bygning med store vinduer.

ALDI på fremtidskurs - frisk bagværk
I mange af ALDI Nord's butikker tilbyder vi friskbagt bake off.

ALDI på fremtidskurs - nyt belysningskoncept, friske farver, bredere gange

ALDI på fremtidskurs - nyt belysningskoncept, friske farver, bredere gange