Information om behandling af personoplysninger, når du interagerer med ALDI på sociale medier.
ALDI Danmark er aktiv på sociale medier, hvor vi kommunikerer og interagerer med vores kunder og andre interesserede. De sociale medier er en god måde til at fortælle om aktuelle tilbud, åbningstider og andet, der kan være rart at vide som kunde i ALDI.
Når du interagerer på vores sider på sociale medier (i det følgende benævnt "fansider"), behandler vi dine personoplysninger, og vi skal derfor oplyse dig om en række forhold, herunder hvilke data vi indsamler og behandler, samt hvornår og med hvilket formål disse data behandles.
Først og fremmest er ALDI Danmark dataansvarlig[1] for vores fansider.
Har du spørgsmål til ALDI’s behandling af dine personoplysninger eller ønsker du at klage eller gøre dine rettigheder gældende, kan du kontakte:
Når du besøger vores fansider på f.eks. Facebook eller Instagram, indsamler og behandler vi dine personlige oplysninger – også selvom du ikke har en profil. Det samme gør den pågældende SoMe-udbyder. Bemærk, at hvis du er logget ind på din personlige profil, giver du den pågældende platform mulighed for at tilknytte din onlineadfærd direkte med din personlige profil. Du kan læse mere om, hvordan forskellige sociale medier behandler dine personlige oplysninger i de sociale mediers privatlivspolitikker. Nedenfor henviser vi direkte til de relevante sider.
Bemærk at nogle sociale medier er lokaliseret udenfor EU/EØS. Når du besøger vores fansider, kan det derfor ske, at dine personoplysninger overføres til lande, som ikke nødvendigvis kan levere tilsvarende eller bedre databeskyttelse end i lande indenfor EU/EØS.
Du kan læse mere om overførsler til tredjelande under pkt. 1.2.3.
Du skal derfor være særligt opmærksom på, at når du bruger vores fansider, herunder de forskellige funktioner, som de sociale medier tilbyder, sker det på eget ansvar. Dette gælder især for brugen af de interaktive funktioner (f.eks. deling, bedømmelse). ALDI Danmark har ingen indflydelse på SoMe-udbydernes indsamling og brug af persondata.
EU's generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) og den danske databeskyttelseslov regulerer, hvordan man må behandle personoplysninger. Personoplysninger er oplysninger om personlige eller faktuelle forhold, der kan henføres til din person (f.eks. dit navn, dit telefonnummer eller din e-mailadresse). Oplysninger, der ikke kan knyttes direkte til din faktiske identitet, er ikke medtaget.
Dine personoplysninger behandles enten:
Du kan læse nærmere om de enkelte hjemmelsgrundlag og behandlinger nedenfor eller på SoMe-udbydernes hjemmesider.
Du er ikke forpligtet til at give os dine personlige oplysninger, når du besøger vores fansider. Vi behandler kun de personoplysninger, som du selv har offentliggjort (f.eks. navne i brugerprofilen), og som er direkte forbundet med aktiviteter på vores fansider (f.eks. kommentarer, opslag, likes, markeringer) med henblik på at behandle din anmodning. Retsgrundlaget i denne sammenhæng er dit samtykke, når du har afgivet dit samtykke. Vi henviser til GDPR’s art. 6, stk. 1, litra a. Vi behandler desuden dine personoplysninger på baggrund af vores legitime interesse i at levere den bedst mulige kundeservice til vores kunder og besøgende. Vi henviser til GDPR’s art. 6, stk. 1, litra f.
Hvis du giver os personoplysninger i et opslag eller en besked, kan vi behandle dem i overensstemmelse med indholdet i din henvendelse. Retsgrundlaget her er også dit samtykke.
Vi videregiver principielt ikke dine personoplysninger til tredjelande. Tredjelande omfatter i denne sammenhæng ikke lande indenfor ALDI Nord-gruppen, som alle er placeret indenfor EU, hvortil vi kan videregive personoplysninger med henblik på behandling af kundehenvendelser og lign. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger til brug for kundeservice her.
På vores SoMe-fansider behandler vi de persondata, som du frivilligt giver os, f.eks. som en del af en klage. Hvis du indsender en klage, kan det være nødvendigt at bruge ekspertisen hos vores leverandører eller kontraktpartnere, der er ansvarlig for det pågældende produkt, og nogle gange vil det derfor være nødvendigt at videresende din henvendelse til vores leverandør eller aftalepartner mhp. korrekt og god behandling af din henvendelse. Denne behandling er som hovedregel baseret på GDPR’s art. 6, stk. 1, litra b), c) eller f), afhængigt af henvendelsens karakter og den evt. vare, som du har købt.
Du skal være opmærksom på, at når du benytter sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube eller LinkedIn, kan dine oplysninger blive overført til lande udenfor EU/EØS til et såkaldt usikkert tredjeland. Et usikkert tredjeland er et land, hvor Europa-Kommissionen ikke har truffet en tilstrækkelighedsafgørelse efter databeskyttelsesforordningens artikel 45. Der må kun overføres personoplysninger til usikre tredjelande, hvis der er er overførselsgrundlag. Derfor – i det omfang dine persondata behandles via din brug af sociale medier – vil den pågældende SoMe-platform anvende standardkontraktbestemmelser efter databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk. 7, og artikel 46, stk. 2, for at sikre et tilstrækkeligt overførselsgrundlag og på den måde garantere en tilsvarende og tilstrækkelig behandlingssikkerhed, som tilfældet er indenfor EU/EØS.
Du kan se de forskellige SoMe-udbyderes overførselsgrundlag her:
Hver gang du besøger eller forsøger at få adgang til vores fansider, lagres mindst følgende data om dit besøg i en logfil hos den pågældende platform:
SoMe-udbyderen kan give os statistisk behandlede data uden personlig reference, som vi bruger til at evaluere brugeradfærd. ALDI Danmark kan ikke identificere de enkelte besøgende på fansiden via disse data. Vi kan kun se antallet af nye abonnenter, antallet af visninger og likes samt overordnede demografiske data (f.eks. det land elle den by, som brugeren befinder sig i).
ALDI Danmark har ingen indflydelse på generering og levering af disse data. Den tilhørende behandling af personoplysninger finder udelukkende sted hos SoMe-udbyderen. Nedenfor kan du læse mere om de enkelte SoMe-udbyderes behandling af persondata. Der henvises i øvrigt til de enkelte SoMe-udbyderes egne brugerbetingelser og privatlivs-/databeskyttelsespolitikker.
Facebook er dataansvarlig for både Facebook og Instagram. Facebook og ALDI Danmark har et fælles dataansvar for den databehandling, som sker, når du besøger én af ALDI Danmarks fansider. ALDI Danmark bestemmer, hvordan og til hvilke formål vi bruger vores fansider på Facebook. Facebook har følgende kontaktinfo:
Facebook Ireland Ltd.
4 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2 Irland
Facebook kan kontaktes via kontaktformularen og via post til adressen ovenfor. Læse mere herom i Facebooks egen privatlivspolitik.
Facebook tilbyder analyseværktøjet "Facebook Insights". Vi bruger dette værktøj til at få en præsentation af statistisk behandlede data uden personlig reference – vi kan altså ikke identificere personer ved hjælp af disse oplysninger.
Værktøjet giver os mulighed for at forstå og tilpasse brugeradfærd og -oplevelse og bruge denne viden til at optimere vores aktivitet på Facebook og Instagram. For yderligere oplysninger om omfanget og behandlingen af dine personoplysninger og behandlingens varighed henvises til Facebooks privatlivspolitik og Instagrams privatlivspolitik samt til brugsbetingelserne.
ALDI Danmark bruger også Google-tjenesten YouTube, hvor vi blandt andet deler reklamevideoer og information. ALDI Danmark har et fælles dataansvar med Google fsva. disse aktiviteter. Google har følgende kontaktinfo:
Google Ireland Ltd.
Gordon House, Barrow Street
Dublin 4, Irland
Du kan indgive klager over beskyttelse af personlige oplysninger her.
Du kan finde flere oplysninger om omfanget og behandlingen af dine personoplysninger og behandlingens varighed i Googles privatlivspolitik, samt i YouTubes brugsbetingelser.
LinkedIn og ALDI Danmark har et fælles dataansvar for den databehandling, som sker, når du besøger ALDI Danmarks fanside eller interagerer opslag fra ALDI Danmark på LinkedIn. LinkedIn har følgende kontaktinfo:
LinkedIn Ireland Unlimited Company
Wilton Place,
Dublin 2, Irland
Du kan indgive klager over databeskyttelse her.
For yderligere oplysninger om omfanget og behandlingen af dine personoplysninger og behandlingens varighed henvises til LinkedIns privatlivspolitik, samt LinkedIns brugerbetingelser.
ALDI Danmark opbevarer dine personoplysninger så længe, vi behandler din henvendelse. Dine personoplysninger vil automatisk blive slettet efter 12 måneder.
Henvendelser til os via sociale medier (Facebook, Instagram, Youtube) vil blive slettet efter 3 måneder.
Ved kundetilfredsundersøgelser, vil din IP-adresse blive pseudonymiseret og gemt i 7 dage for at sikre, at der ikke kan ske deltagelse flere gange inden for lagringsperioden.
Når vi behandler dine personoplysninger, har du rettigheder, som du kan gøre gældende over for os, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 15-22.
Du har desuden til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.
Har du spørgsmål til ALDI’s behandling af dine personoplysninger eller ønsker du at klage eller gøre dine rettigheder gældende, kan du kontakte
ALDI Danmark ApS, Herstedøstervej 27-29, bygning C, 2620 Albertslund, CVR: 89 79 72 17, ved at sende en e-mail til persondata@aldi.dk.
Du har ret til at klage til Datatilsynet i forhold til dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, og over vores behandling af dine personoplysninger.
For nærmere information om, hvordan du klager til Datatilsynet, henvises du til Datatilsynets hjemmeside:
Datatilsynets hjemmeside vedrørende klageadgang: https://www.datatilsynet.dk/generelt-om-databeskyttelse/klage-til-datatilsynet/
Datatilsynets generelle hjemmeside: https://www.datatilsynet.dk/.
Som dataansvarlig er vi forpligtede til at give dig oplysningerne på denne side, når vi indsamler dine oplysninger direkte fra dig. Dette inkluderer oplysninger om
Vi henviser i øvrigt til GDPR’s artikel 13. Hvis vi modtager dine oplysninger fra en anden dataansvarlig, har du ret til at få de samme oplysninger, samt oplysning om, hvilke kategorier persondata, vi har modtaget, og hvor personoplysningerne stammer fra. Vi henviser til GDPR’s artikel 14.
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer