Whistleblowing i ALDI Danmark

Procedure, fortrolighed og tryghed

I ALDI Danmark tager vi compliance meget alvorligt. Derfor tager vi afstand fra enhver ulovlig, uretmæssig eller diskriminerende handling, uanset om det vedrører medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere eller andre. 

Vi skal overholde alle vores forpligtelser og aftaler samt de lovregler og -krav, som vi er underlagt. Vi skal samtidig understøtte en sund, tillidsfuld og fair kultur, hvor alle kan føle sig trygge og rimeligt behandlet. 

I ALDI Danmark har vi indført et Whistleblowing-system, som skal sikre, at alle har adgang til at indgive fortrolige og evt. anonyme indberetninger. Whistleblowing er en slags sikkerhedsventil, der skal anvendes, når der ikke er andre muligheder, og kun når det drejer sig om mere ulovlige eller alvorlige forhold. 

Hvis du oplever et problem, skal du altid forsøge at tale med dine kollegaer og ledelse først. Hvis det ikke er muligt, kan du i stedet benytte Whistleblowing.

Nedenfor kan du læse mere om hvem, hvordan og hvornår der kan indgives indberetninger. Hvis du har spørgsmål til ALDI Danmarks whistleblowing-system, eller hvis du har andre spørgsmål til compliance, er du velkommen til at kontakte ALDI Danmarks Compliance Manager, compliance@aldi.dk.*

* Bemærk! Henvendelser sendt direkte til compliance@aldi.dk bliver behandlet som Whistleblowing, om end stadig fortroligt.

Om whistleblowing

Hvis du oplever et problem, bør du altid forsøge at gå i dialog med dine kollegaer og leder først.

Hvis det ikke er muligt, kan du i stedet benytte whistleblowing. 

Hvordan virker Whistleblowing?

For at sikre fortroligheden og integriteten hos indberetter, er der fastlagt et lukket system, som kun bestemte personer kan tilgå. Alle indberetninger sker igennem systemet BKMS® Incident Reporting, som drives af vores leverandør. Systemet er designet på en måde, så fortrolighed og tilvalgt anonymitet bevares fuldt ud i hele processen.

Når en indberetning er lavet i systemet, bliver den lavet om til en samlet rapport, som bliver tilgået af Compliance Manageren. Når rapporten er gennemgået af Compliance Manageren, bliver den delt med Compliance-teamet, som består af vores Compliance Manager, CFO og Direktionssekretær, som sammen vurderer, om rapporten skal udløse nærmere undersøgelser.*

Hvis en rapport berører en eller flere personer i øverste ledelse eller direktion, bliver rapporten behandlet på det trinvise næste ledelsesniveau helt op til CEO-niveau på nationalt og internationalt niveau.

Hvis det vurderes, at rapporten fordrer nærmere undersøgelser, vil Compliance-teamet facilitere dette. Hvis du ikke har valgt at være anonym, eller hvis du ikke har valgt at benytte den anonyme kommunikationsløsning i systemet, kan vi muligvis bede om din hjælp i forbindelse med vores undersøgelser, hvor du for eksempel kan besvare spørgsmål eller komme med uddybende forklaringer. Din evt. inddragelse vil dog altid ske med respekt for den fortrolighed, som sagen kræver.** Hvis du har valgt feedback-løsningen, vil al kommunikation ske fortroligt herigennem.

* Hvis rapporten vedr. én eller flere fra Compliance Teamet, bliver den behandlet udenfor Danmark, og ingen af de berørte personer bliver inddraget.

** Hvis en indberetning senere fører til ansættelsesmæssige skridt for én eller flere medarbejdere, vil dette ske i henhold til de sædvanlige ansættelsesretlige paradigmer. 

Hvem kan benytte Whistleblowing?

Alle ansatte i ALDI kan benytte whistleblowing, men det kan være forskel på, hvem der indberetter, og hvornår indberetninger sker. Herudover kan alle leverandører, samarbejdspartnere, tidligere ansatte, kunder eller andre benytte whistleblowing. Det er dog vigtigt, at whistleblowing kun anvendes, når det er nødvendigt og relevant.

Hvornår kan man benytte Whistleblowing?

Whistleblowing er forbeholdt situationer, hvor det ikke er muligt at løse et problem ved at benytte de sædvanlige metoder. Whistleblowing skal på den måde sikre, at der ikke opstår situationer, hvor uacceptabel adfærd kan leve uanfægtet.

For eksempel – hvis du som medarbejder har en reel mistanke om, at en anden medarbejder stjæler fra kassen, skal du først og fremmest tale med din nærmeste leder om det først. Hvis det i stedet er din nærmeste leder, som du mener tager fra kassen, kan du benytte whistleblowing, hvis der ikke er andre, du kan tale med.

Whistleblowing er ikke en klageportal, og kundeklager eller lignende henvendelser skal stadig indgives til kundeservice eller i den lokale butik.

Du må ikke misbruge Whistleblowing

Det er altafgørende for et effektivt whistleblowing-system, at alle anvender det med respekt for systemets formål og grænser. Du må derfor ikke bevidst lave falske, urigtige eller chikanerende indberetninger. 

Hvis en indberetning ikke medfører nogen efterfølgende undersøgelser, betyder det som udgangspunkt, at Compliance-teamet har vurderet sagen, men ikke fundet nogen grund til at gå videre den.

Når vi modtager sager, som ikke skal løses ved whistleblowing, vil vi lave en begrundelse og sende denne til indberetteren. Hvis du har valgt at være anonym, vil du ikke modtage en begrundelse eller feedback i øvrigt, medmindre du har valgt at benytte den anonyme kommunikationsløsning i systemet.

Hvis du mener, at en begrundelse er forkert, eller at en indberetning ikke er blevet behandlet korrekt, kan du indgive en ny indberetning, hvor du kan uddybe, hvorfor du mener, at sagen skal føre til nærmere undersøgelser. Indberetninger er dog ingen garanti for, at der iværksættes nærmere undersøgelser.

whistleblowing

Whistleblower system

Whistleblowing er tiltænkt medarbejdere i ALDI, som et værktøj til at sikre fortrolighed og integritet.

Foretag indberetning her
kundeservice

Kontakt kundeservice

Er din henvendelse et generelt spørgsmål eller en klage, bedes du rette henvendelse til vores kundeservice.

Kontakt kundeservice

Påmindelse af

Fejl! Beklager, der er sket en fejl. Prøv igen senere.

Skal vi sende dig en besked, når varen er i butikkerne? *

Datovælger *

Påmindelsesdag
To dage før
En dag før
Samme dag
Tidspunkt
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Bemærk
  • For at kunne benytte vores gratis påmindelsesservice, skal du autentificere dig selv. Indsat venligst din e-mailadresse eller telefonnummer og klik på "Aktiver påmindelse". Afhængig af hvilken enhed du har valgt, vil du derefter modtage en besked med et bekræftelseslink i din indbakke eller telefon. Klik venligst på linket for endeligt at aktivere påmindelsen. Derefter er der ikke brug for mere autentificering.
  • Udfyld venligst alle felter markeret med *.
  • For at kunne benytte denne formular skal cookies være aktiveret i din browser.
  • Påmindelsen kan kun aktiveres, hvis du har valgt en dato ude i fremtiden og klikket på bekræftelseslinket i din e-mail eller sms.
  • Din e-mailadresse og/eller telefonnummer vil blive gemt for at kunne sende dig en påmindelse, om den valgte vare samt for at kunne benytte denne service i fremtiden. Du kan enhver tid afmelde dig vores påmindelsesservice via denne side: "Påmindelsesservice Afmeld"
  • Bemærk venligst, at det kun er tilladt at benytte servicen, hvis du selv er indehaver af e-mailadressen eller telefonnummeret.
div>

Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende

Dette tilbud er udløbet

Påmindelse aktiv

Bekræftelse af påmindelse

Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.

Bekræft din e-mailadresse

Bekræft dit telefonnummer

Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer

Vi sender dig en e-mail, så du kan bekræfte din e-mailadresse. Klik venligst på linket i mailen. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.

Vi sender dig en sms, så du kan bekræfte dit telefonnummer. Klik venligst på linket i beskeden.

Vi sender dig en e-mail og sms, så du kan bekræfte din e-mailadresse og dit telefonnummer. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.