Her kan du finde alle ALDImeter-analyser og -resultater. Alle data og resultater er til fri afbenyttelse i medier og på andre kanaler, men ALDI skal altid krediteres tydeligt som afsender eller kilde.
Highlights fra første ALDImeter-analyse
Sådan påvirkes danskernes livskvalitet og humør
32 procent af danskerne siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet.
27 procent af danskerne siger, at de i høj eller meget høj grad bliver i dårligere humør, når de tænker på de øgede leveomkostninger.
40 procent af danskerne oplever, at det stresser dem, at de har færre penge til uforudsete udgifter.
Hele 78 procent af danskerne bekymrer sig over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser (på blandt andet el, varme og fødevarer) har på dem og deres husstand.
54 procent af de adspurgte danskere med en årlig lønindkomst på under 300.000 kr. bekymrer sig – i høj eller meget høj grad – over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser (på blandt andet el, varme, fødevarer) har på dem og deres husstand.
Sådan ændres forbruget
7 ud af 10 svarer, at de inden for det seneste halve år har ændret deres indkøbsvaner ved køb af dagligvarer som følge af de stigende forbrugerpriser og køber færre ’unødvendige’ varer (fx slik, sodavand og vin).
47 procent svarer, at de oftere kigger efter tilbud eller benytter tilbudsaviser og tilbudsapps.
54 procent svarer, at de kigger mere på pris, når de handler end tidligere.
31 procent af danskerne svarer, at det er svært eller meget svært at ændre på sine/husstandens forbrugsvaner for at imødekomme det seneste halve års stigninger i forbrugspriserne.
Nysgerrig?
Første ALDImeter Rapport
Stigende forbrugerpriser presser danskernes hverdag. ALDI tager pulsen på danskernes hverdag.
Download den fulde rapport med alle ALDImeter-data her.
Flere gange om året undersøger ALDImeter et repræsentativt udsnit af danske familier ved hjælp af en klassisk spørgeskemaundersøgelse gennem analyseinstituttet YouGov.
Data kan nedbrydes på baggrundsvariablene køn, aldersgrupper, regioner, urbanisering, familiesituation og husstandsindkomst.
Spørgerammen er udarbejdet af ALDI med input fra vores stærke ekspertpanel, der varierer over tid med afsæt i det aktuelle analysetema.
Vores spørgeskemaundersøgelser suppleres altid med data fra ALDIs egen analyseafdeling og fra andre relevante datakilder, som alt i alt giver os det mest retvisende billede af hverdagen, som den leves og mærkes af danskerne. Datakilder vil altid fremgå tydeligt.
Fejl!Beklager, der er sket en fejl. Prøv igen senere.
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer
Vi sender dig en e-mail, så du kan bekræfte din e-mailadresse. Klik venligst på linket i mailen. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.
Vi sender dig en sms, så du kan bekræfte dit telefonnummer. Klik venligst på linket i beskeden.
Vi sender dig en e-mail og sms, så du kan bekræfte din e-mailadresse og dit telefonnummer. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.