Den 10. april 1913 grundlægger faderen til begge af de to kommende virksomhedsentreprenører Karl og Theo Albrecht "Handel mit Backwaren" i Essen-Schonnebeck. Moderen Anna, der også kommer fra en familie af købmænd, åbner i 1914 sin første købmandsbutik - kernen i et vellykket, kundeorienteret virksomhedsprincip, der senere skriver sønnerne ind i Tysklands handelshistorie.
Brødrene Karl og Theo Albrecht overtager familieforetagendet i 1945. Allerede tre år senere påbegynder de udvidelse til filialdrift og fastlægger ved samme lejlighed deres koncept til at omfatte et produktudvalg af god kvalitet, lave priser og beskedne omkostninger. Virksomheden vokser hurtigt - også ud over Essens bygrænser - og allerede i 1954 omfatter filialnettet 77 afdelinger. Kerneforretningen i Essen-Schonnebeck bliver den første butik med selvbetjening. Et år senere, i 1955, findes der 100 filialer i Nordrhein-Westfalen. De to brødre besluttede i 1961 at opdele det eksisterende filialnet indbyrdes. Karl koncentrerede sig om det sydlige Tyskland, mens Theo tog sig af det nordlige område. Det familiære bånd resulterer i et tæt samarbejde mellem de to virksomheder.
Under navnet ALDI (sammentrækning af ‚Albrecht Diskont') ruller Theo Albrecht sit filialnet ud i Nordtyskland i 1962. Princippet er "At koncentrere sig om det væsentligste". Og det væsentlige er kunden! Hos ALDI skal der altid være et udvalg af kvalitetsprodukter til de lavest tilgængelige priser. Dette skal gerne gøres uden kostbare butiksdesign og støjende reklamer. ALDI's pris/ydelses-forhold er i 60'erne og 70'erne den bedste reklame. Selvom ALDI i lang tid ikke længere udelukkende har solgt "direkte fra pallen", har ALDI's rabatkoncept alligevel fungeret i over 60 år i stort set uændret form.
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer