22.05.2019 ALDI har fjernet plastikskruelågene fra private label mælk og fløde. Ved at droppe lågene sparer ALDI 25 tons plastik om året.
Plastik er en af de største opfindelser i det 20. århundrede og bruges efterhånden i alt. Men de seneste årtier er plastikproduktionen mangedoblet, og både organisationer, politikere og detailhandlen er gået ind i kampen mod overproduktion af plastik.
ALDI Danmark har fjernet plastikskruelågene fra virksomhedens private label mælke- og flødekartoner. Det kommer som led i en større strategi om at formindske plastikforbruget.
”Ved at fjerne plastikskruelågene på vores private label mælk, sparer vi årligt miljøet for 25 tons plastik. Plastiklågene er bare en del af en større strategi, som vi har, når det drejer sig om, at nedbringe plastikforbruget," siger CSR-chef i ALDI Danmark, Katrine Milman.
Genbrug og genanvend
En rapport, som Innovationsfonden og konsulentvirksomheden McKinsey offentliggjorde i januar 2019, fastslår, at der er en lang række økonomiske- og miljømæssige fordele ved at indsamle og genbruge plastik. Hvor man andre steder i Europa har gjort dette siden starten af 1990’erne, halter Danmark i den grad bagud. Og netop genbrug af de eksisterende plastikprodukter, har man også fokus på i ALDI Danmark. Derfor har ALDI også lanceret en ny, tykkere og væsentligt mere slidstærk pose i mere friske farver, der er produceret af genbrugsplastik. Posen, der koster under en femmer, kan bruges igen og igen, og den er et godt og bæredygtigt genbrugsalternativ.
”Selv om vi allerede tilbyder andre alternativer til plastikposen, så har vi lige også indført nye og bedre poser, der er lavet af genbrugsplastik. Det er vigtigt, at vi har fokus på at genbruge den plastik, som allerede er produceret og genanvender den, så vi ikke fylder markedet op med nye plastikprodukter,” siger Katrine Milman.
Som dagligvarekæde har ALDI stor indflydelse på de varer, som bliver solgt, og derfor har kæden også mulighed for at påvirke samfundet positivt. ALDI tager et stort ansvar for aktivt at nedbringe de potentielle miljøbelastninger varerne har - og for at arbejde med at udvikle leverandørkæderne i en mere social ansvarlig retning.
”I ALDI har vi i en årrække været med til at skubbe på, når det drejer sig om certificeringer og bæredygtig produktion. Ved at fjerne plastikskruelågene tager vi endnu et skridt i den rigtige retning,“ siger Katrine Milman.
Historisk reklamekampagne skal fortælle om ansvarlighed og kvalitet
Tiltaget kommer i forlængelse af, at ALDI netop har lanceret en storstilet reklamekampagne. Det er første gang siden 1977, hvor ALDI etablerede sig som den første discountkæde i Danmark, at kæden går ind på tv-reklamemarkedet.
Begrundelsen for den historiske satsning skyldes primært at få ændret forbrugernes syn på ALDI. Ifølge virksomheden er der stadig en del af de danske forbrugere, der ikke ved, hvor meget ALDI ændret sig de seneste år. Kæden har moderniseret butikkerne og øget fokus på friske og dansk producerede varer og økologi markant. Kvaliteten i ALDI har altid været høj, og kæden er ikke uvant med at vinde store pris- og kvalitetstests – men i forlængelse af den storstilede reklamekampagne, vil ALDI også sætte mere fokus på at få formidlet ansvarlighed, høje produktkvalitet og kædens mange CSR-tiltag ud til forbrugerne.
Kontakperson: CSR-chef, Katrine Milman. katrine.milman@aldi.dk
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer