15.04.2016 ALDI sætter fremover ekstra fokus på dyrevelfærd. Kæden offentliggører i dag en national indkøbspolitik, der tager grundlæggende hensyn til dyrevelfærd.
"Vi tager ansvar for vores omverden. Vores forretningsmodel skal bidrage til en bæredygtig udvikling for mennesker, miljø, naturressourcer og dyr. Da vi forhandler mange produkter med animalske råstoffer, har vi et stort ansvar for at sikre en høj grad af dyrevelfærd i vores sortiment," siger vicedirektør i ALDIs indkøbsafdeling, Thomas Hedegaard Bang.
Slut med hummer
ALDIs nye regler er meget konkrete. Kædens 187 butikker har allerede stoppet salget af produkter, der indeholder f.eks. angorauld, kaninkød og ægte pels. Fra udgangen af 2016 stoppes også salg af f.eks. tigerrejer, som ikke er ASC-certificerede samt hummer. ALDI vil også løbende udfase buræg som ingrediens i forarbejdede fødevarer i produkter med et væsentligt indhold af æg.
Retningslinjerne i ALDIs nationale dyrevelfærds-indkøbspolitik gælder for samtlige produkter af egne mærker, både food og non-food, der indeholder animalske råstoffer. Der er defineret klare retningslinjer, hvad angår gennemsigtighed og sporbarhed, kontrol, bidrag til dyrevelfærd generelt og proaktiv dialog med interessenter på området. Samtidig vil ALDI gøre en særlig indsats for vegetarer og veganere ved at lancere sit eget mærke for veganske og vegetariske produkter. Det skal øge udvalget og gøre det lettere for forbrugerne at vælge disse produkter.
Mere økologi og dyrevelfærd
For at sikre højere grad af dyrevelfærd øger ALDI andelen af økologiske og dyrevelfærdscertificerede, animalske produkter som fersk kød, fjerkræ og mejeriprodukter. Der lægges vægt på, at kødet i kølediskene kommer fra dyr, som er slagtet i samme land, som det er produceret, for at undgå unødig transport af levende dyr.
Kæden ønsker desuden i fremtiden at udvide sit samarbejde med organisationer og andre relevante interessenter på dyrevelfærdsområdet.
De nye mål og krav i ALDI er offentligt tilgængelige og kan læses på ALDIs hjemmeside.
Kontakt: presse@aldi.dk
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer