31.08.2016 For første gang offentliggører ALDI en bæredygtighedsrapport, der beskriver resultaterne af discountkædens arbejde med bæredygtighed og med ambitiøse visioner og målsætninger for fremtiden.
I begyndelsen af august offentliggjorde ALDI Nord-gruppen, at de vil fjerne buræg fra kædens næsten 5000 butikker i ni lande - herunder de 222 butikker i Danmark, og i dag udsender discountkæden for første gang en bæredygtighedsrapport. Dermed dokumenterer ALDI kædens mange aktiviteter og målsætninger inden for blandt andet bæredygtigt sortiment, miljø, dyrevelfærd og arbejdsforhold.
"Vi er en af de førende discountforretninger, hvad angår kvalitet og pris. Det ønsker vi også at være, når det gælder ansvarlighed, og med bæredygtighedsrapporten vil vi vise de danske forbrugere, hvordan vi arbejder målrettet og konsekvent med bæredygtighed," fortæller ALDIs administrerende direktør i Danmark, Volker Kasch.
De mange tiltag og målsætninger inden for bæredygtighed er en del af ALDIs Corporate Responsibility-program, og indsatsen er delt op i fem indsatsområder: Medarbejderpåskønnelse, ansvar i leverandørkæden, ressourcebeskyttelse, samfundsengagement, og opfordring til dialog.
Global tilstedeværelse sikrer indflydelse
I rapporten kan man blandt andet læse, at ALDI understøtter Greenpeaces detox-kampagne, der opstiller strenge miljømæssige krav til produktion af tekstiler og sko, og om discountkædens fokus på at forbedre arbejdsforhold for kakaobønder i Vestafrika, arbejdere på tekstilfabrikker i Bangladesh samt de mange andre, der arbejder i ALDIs leverandørkæde.
Det sker ved at følge internationale certificeringer som BSCI (Business Social Compliance Initiative) og mærkningsordninger som Fairtrade-mærket. Når det for eksempel gælder andelen af ALDIs indkøbte kakaoholdige produkter, som er certificeret bæredygtige, er tallet 73,5 procent i Danmark i 2015, og i 2017 er målet, at alle kakaoholdige produkter skal være certificeret bæredygtige.
Derudover er discountkæden ved at lave nye indkøbspolitikker for kaffe-, træ-, pap-, papir- samt bomuldsprodukter. De skal sætte yderligere fokus på bæredygtighed og supplere de eksisterende politikker for palmeolie, kakao, fisk og dyrevelfærd.
I rapporten offentliggør virksomhedskoncernen et omfattende Corporate Responsibility-program, som understreger de konkrete initiativer og målsætninger, kæden fremadrettet vil lade sig måle på. ALDI Nord-gruppen har næsten 60.000 medarbejdere og solgte for 21,8 milliarder euro i 2015.
"Den stærke internationale position og det faktum, at 93 procent af vores produkter er egne mærker gør, at vi er i stand til at stille skrappe krav til leverandører og samarbejdspartnere om både at følge internationale certificeringer og vores egne krav til miljø og arbejdsforhold. Vi hjælper også leverandørerne med at få opfyldt kravene," siger Volker Kasch og fortsætter, "via vores ALDI Factory Advancement-projekt kapacitetsudvikler vi for eksempel produktionsstederne i Bangladesh, så de igennem dialog bliver bedre til at håndtere emner som arbejdssikkerhed, sundhed og diskrimination."
Målsætninger og visioner for fremtiden
Udover at redegøre for tiltag, som allerede er igangsat, fremlægger ALDI målsætninger og visioner for fremtiden i den omfattende rapport på 85 sider. Rapporten beskriver også arbejdsvilkårene hos ALDIs medarbejdere, hvoraf cirka 2000 er ansat i Danmark.
Et andet indsatsområde er miljø, og butikskæden arbejder på at nedsætte sit CO2 aftryk, blandt andet ved øget brug af solcelleanlæg. Arbejdet med bæredygtighed er i Danmark forankret i ALDIs Corporate Responsibility-afdeling.
Fakta om ALDI
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer