15.09.2017 Den 3. november 2017 er det præcis 40 år siden, at den første ALDI åbnede i Danmark. Butikken på Hundige Strandvej 192 i Greve var også landets første discountbutik, og dermed startskuddet for en helt ny dansk indkøbskultur.
"I ALDI fik kunderne helt andre priser, end de var vant til. Kvaliteten var god, og det var nyt - og måske også lidt spændende, at man skulle betjene sig selv fra papkasserne rundt omkring i butikkerne. Der var også en del danskere, der kendte ALDI og lignende butikker fra deres ferier sydpå, og der blev taget godt imod kæden", siger Henning Bahr, administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia.
En af dem, der kan nikke genkendende til den historie er distriktschef Kirsten Larsen, der har 36 års anciennitet i ALDI. Hun var med, da butikkerne i 1981 åbnede på Lolland og Falster, og her var der endog særdeles travlt. Altid. "Butikken i Maribo var indrettet i et nedlagt kullager, og den så ikke ud af noget særligt, men der var altid kø gennem hele butikken. Vi fik 32 paller med forsyninger hver dag, og torsdag kom der en ekstra om aftenen, for ellers ville hylderne have været tomme om fredagen", fortæller Kirsten Larsen.
Sidst i 70'erne etablerede ALDI flere butikker på Sjælland, og fra 1981-82 trådte konkurrenterne Fakta og Netto ind på scenen.
"Fra 1981 begyndte der for alvor at ske noget i discountbranchen, og siden dengang er billedet blevet et helt andet med alle de store landsdækkende kæder, og med et helt andet udbud, end der var oprindeligt. Det har virkelig ændret noget for danskernes indkøb. Øget kamp om markedsandelene vil altid være til kundernes fordel. Priserne trykkes, og fokus på at give god kvalitet på prisen bliver ekstra vigtigt", forklarer Henning Bahr og slår fast, at det oprindelige discountkoncept er forvandlet til ukendelighed - positivt ment.
"Der er så stort et udvalg i butikkerne, og kvaliteten er så høj, at det næsten er synd at kalde det for discount. Faktisk er vi også endt der, hvor den typiske dansker har en lavprisbutik som sin foretrukne, når det gælder de daglige indkøb. Det gælder ikke mindst, fordi det hyppigst er en af lavprisbutikkerne, der ligger tættest på, hvor man bor", vurderer Henning Bahr.
Det billede kan Kirsten Larsen godt genkende, og hun er ikke i tvivl om, at det sløje image som prægede butikkerne, er markant forbedret med tiden. "Når jeg kom rundt i butikkerne på Sjælland som distriktschef hørte jeg fine forstadsfruer, tale med hinanden. De talte, som om det var første gang, de var i ALDI, og at de bare skulle kigge. Det hører vi ikke nu, og vi har masser af kunder, der er kommet i vores butikker altid", slutter 67-årige Kirsten Larsen.
Når ALDI fra 15. september fejrer jubilæet med 40 dage med ekstraordinært gode tilbud, er det første gang discountkæden fejrer den slags. Samtidig vil ALDI indlede ny æra, hvor kæden atter søger at præge danskernes indkøbsvaner.
"Vores 40 års jubilæum markerer discountbranchens indtog i Danmark, og samtidig minder det os om, hvordan vi faktisk var med til at ændre de danske indkøbsvaner i tiden fra 1977. Vi håber på, vi igen kan være med til at sætte nye standarder for dagligvareindkøb ved at tilbyde en uovertruffen kvalitet til branchens laveste priser, uden at gå på kompromis med ansvarligheden. Og med vores seneste udmelding om en trecifret millioninvestering, er jeg ikke i tvivl om, at vi kommer til at spille en væsentlig rolle i fremtiden også", siger direktør for kvalitet, CSR og kommunikation Thomas Bang.
Kontakt: Thomas Bang
E-mail: presse@aldi.dk
FAKTA OM ALDI
ALDI Nord Gruppen er en af Europas største discountkæder, med mere end 5000 supermarkeder i Spanien, Portugal, Frankrig, Belgien, Holland, Luxembourg, Polen, Danmark og Tyskland, hvor man er nummer 1 i discount.
I Danmark har ALDI i 2017 eksisteret i 40 år, og har 187 butikker med knap 2300 medarbejdere fordelt over hele landet.
ALDI Danmark lancerede i juni 2017 en revitaliseringsplan, hvor fokus er på modernisering af butiksnettet med nyt indretningsdesign, implementering af nye kassebånd, opsætning af flaskeautomater, et bredere friskvaresortiment, mere fokus på CSR og skrappere standarder for produktion og kvalitetsindhold. Hele varesortimentet er siden 2016 øget med over 30%.
Læs mere her.
Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende
Dette tilbud er udløbet
Påmindelse aktiv
Bekræftelse af påmindelse
Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.
Bekræft din e-mailadresse
Bekræft dit telefonnummer
Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer