1. Presse
  2. Pressemeddelelser
  3. ALDI sparer 25 tons plastik om året

ALDI sparer 25 tons plastik om året

22.05.2019 ALDI har fjernet plastikskruelågene fra private label mælk og fløde. Ved at droppe lågene sparer ALDI 25 tons plastik om året.

Plastik er en af de største opfindelser i det 20. århundrede og bruges efterhånden i alt. Men de seneste årtier er plastikproduktionen mangedoblet, og både organisationer, politikere og detailhandlen er gået ind i kampen mod overproduktion af plastik.

ALDI Danmark har fjernet plastikskruelågene fra virksomhedens private label mælke- og flødekartoner. Det kommer som led i en større strategi om at formindske plastikforbruget.
”Ved at fjerne plastikskruelågene på vores private label mælk, sparer vi årligt miljøet for 25 tons plastik. Plastiklågene er bare en del af en større strategi, som vi har, når det drejer sig om, at nedbringe plastikforbruget," siger CSR-chef i ALDI Danmark, Katrine Milman.

Genbrug og genanvend

En rapport, som Innovationsfonden og konsulentvirksomheden McKinsey offentliggjorde i januar 2019, fastslår, at der er en lang række økonomiske- og miljømæssige fordele ved at indsamle og genbruge plastik. Hvor man andre steder i Europa har gjort dette siden starten af 1990’erne, halter Danmark i den grad bagud. Og netop genbrug af de eksisterende plastikprodukter, har man også fokus på i ALDI Danmark. Derfor har ALDI også lanceret en ny, tykkere og væsentligt mere slidstærk pose i mere friske farver, der er produceret af genbrugsplastik. Posen, der koster under en femmer, kan bruges igen og igen, og den er et godt og bæredygtigt genbrugsalternativ. 

”Selv om vi allerede tilbyder andre alternativer til plastikposen, så har vi lige også indført nye og bedre poser, der er lavet af genbrugsplastik. Det er vigtigt, at vi har fokus på at genbruge den plastik, som allerede er produceret og genanvender den, så vi ikke fylder markedet op med nye plastikprodukter,” siger Katrine Milman.

Som dagligvarekæde har ALDI stor indflydelse på de varer, som bliver solgt, og derfor har kæden også mulighed for at påvirke samfundet positivt. ALDI tager et stort ansvar for aktivt at nedbringe de potentielle miljøbelastninger varerne har - og for at arbejde med at udvikle leverandørkæderne i en mere social ansvarlig retning.

”I ALDI har vi i en årrække været med til at skubbe på, når det drejer sig om certificeringer og bæredygtig produktion. Ved at fjerne plastikskruelågene tager vi endnu et skridt i den rigtige retning,“ siger Katrine Milman.

 

Historisk reklamekampagne skal fortælle om ansvarlighed og kvalitet
Tiltaget kommer i forlængelse af, at ALDI netop har lanceret en storstilet reklamekampagne. Det er første gang siden 1977, hvor ALDI etablerede sig som den første discountkæde i Danmark, at kæden går ind på tv-reklamemarkedet.

Begrundelsen for den historiske satsning skyldes primært at få ændret forbrugernes syn på ALDI. Ifølge virksomheden er der stadig en del af de danske forbrugere, der ikke ved, hvor meget ALDI ændret sig de seneste år. Kæden har moderniseret butikkerne og øget fokus på friske og dansk producerede varer og økologi markant. Kvaliteten i ALDI har altid været høj, og kæden er ikke uvant med at vinde store pris- og kvalitetstests – men i forlængelse af den storstilede reklamekampagne, vil ALDI også sætte mere fokus på at få formidlet ansvarlighed, høje produktkvalitet og kædens mange CSR-tiltag ud til forbrugerne.

Kontakperson: CSR-chef, Katrine Milman. katrine.milman@aldi.dk

Påmindelse af

Fejl! Beklager, der er sket en fejl. Prøv igen senere.

Skal vi sende dig en besked, når varen er i butikkerne? *

Datovælger *

Påmindelsesdag
To dage før
En dag før
Samme dag
Tidspunkt
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Bemærk
  • For at kunne benytte vores gratis påmindelsesservice, skal du autentificere dig selv. Indsat venligst din e-mailadresse eller telefonnummer og klik på "Aktiver påmindelse". Afhængig af hvilken enhed du har valgt, vil du derefter modtage en besked med et bekræftelseslink i din indbakke eller telefon. Klik venligst på linket for endeligt at aktivere påmindelsen. Derefter er der ikke brug for mere autentificering.
  • Udfyld venligst alle felter markeret med *.
  • For at kunne benytte denne formular skal cookies være aktiveret i din browser.
  • Påmindelsen kan kun aktiveres, hvis du har valgt en dato ude i fremtiden og klikket på bekræftelseslinket i din e-mail eller sms.
  • Din e-mailadresse og/eller telefonnummer vil blive gemt for at kunne sende dig en påmindelse, om den valgte vare samt for at kunne benytte denne service i fremtiden. Du kan enhver tid afmelde dig vores påmindelsesservice via denne side: "Påmindelsesservice Afmeld"
  • Bemærk venligst, at det kun er tilladt at benytte servicen, hvis du selv er indehaver af e-mailadressen eller telefonnummeret.
div>

Beklager, tilbuddet er ikke længere gældende

Dette tilbud er udløbet

Påmindelse aktiv

Bekræftelse af påmindelse

Du vil modtage en påmindelse d. ${date} kl. ${time}.

Bekræft din e-mailadresse

Bekræft dit telefonnummer

Bekræft din e-mailadresse og dit telefonnummer

Vi sender dig en e-mail, så du kan bekræfte din e-mailadresse. Klik venligst på linket i mailen. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.

Vi sender dig en sms, så du kan bekræfte dit telefonnummer. Klik venligst på linket i beskeden.

Vi sender dig en e-mail og sms, så du kan bekræfte din e-mailadresse og dit telefonnummer. Hvis bekræftelsessiden ikke vises, bedes du kopiere linket og sætte det ind i din browser.